pappsac.blogg.se

2015-09-29
12:15:08

Lugn, oro, ansvar och annat.

Jag undrade länge när det skulle börja bli jobbigt för Agnes att vara gravid.
Hon kämpade på i hemmet när jag jobbade, hittade på saker, Jobbade enligt mig väldigt länge och var allmänt duktig Det uppstod för mig en känsla av lugn kring hela graviditeten vilket jag tror gjorde mig lite för chill. Jag sköt upp att läsa böckerna om förlossning och graviditet, jag jobbade som sagt för mycket och var lite för lat med uppvaktning såsom massage edyl. Det verkade ju ändå vara en piece of cake att vara gravid så varför ska jag kuta omkring som en dåre och göra ditt och datt samt läsa massa böcker om saker som är låångt i framtiden.. Nu framställer jag kanske mig själv som värsta svinet men så var ju inte riktigt fallet. Självklart fick Agnes sina massager, sin choklad och jag läste tillslut böckerna, Jag var delaktig på alla möten med sjukvården som jag skulle och tog generellt bra hand om frugan. Sen tycker jag att det gäller att hitta en bra balans. Bara för att frugan är gravid är hon ju inte helt handikappad, vissa har det jobbigare än andra men det är förmodligen rätt viktigt att göra lagom mycket för att skämma bort henne. Någonstans upplever jag att hon måste få känna sig duktig och fixa saker själv.

Jag som är obotlig hypokontriker och har cancer så fort jag är förkyld gick istället omkring och oroade mig. Sparkar barnet? Lever barnet? Tänk om något händer? Vad gör jag då? Därför uppskattade jag verkligen Ultraljuden och är tacksam att vi fick göra tillväxtkontroller och se vår lilla tjej lite oftare än vanligt. Även att lyssna på hjärtljud hos barnmorskan var en trygghet. Graviditeten för mig är givetvis en tid att förbereda sig för föräldralivet men också 9 månader av oro. Kontrollfreaket i mig skulle vilja ha en ultraljudsmonitor hemma och nån form av hjärtmonitor som skickar signaler till mina hörlurar dygnet runt. 
 

Är jag redo?
Den största frågan av alla för mig. Kan jag bli vuxen? Kan jag vara en förebild och pappa? 
Ja det är klart jag kan. Men att leva i princip nykter, Sluta röka och ta mer ansvar?
Jag lovade Agnes att inte dricka och sluta röka när hon blev gravid. Detta har på det stora hela gått väldigt bra men varit svårare än jag trodde från början. Att ha en tung arbetsdag med en bar 5 meter bort, Att kunna ta den där avslappnande ciggen när man blivit förbannad på en kollega. Det är skitsaker jämfört med en graviditet men det är ändå svårt att inte längta efter dem och detta är givetvis en del i att växa upp och bli den där ansvarsfulla karaktären som finns där inne. Sedan jag slutade jobba för sommaren har detta blivit mycket lättare och jag har känt mig väldigt duktig, lyhörd och närvarande under sista tiden av graviditet. Jag skulle säga att jag är exakt där jag vill vara i min roll som blivande pappa. Det har varit en lång och spännande resa men det känns som både jag och Agnes utvecklats otroligt mycket som individer i takt med att vår relation utvecklats ett steg längre. Vi är nu föräldrar som är redo att axla utmaningen att ta emot och uppfostra vårt första barn.

 






 
 
Kommentar:
2015-09-29 @ 16:46:46
#1: Agnz

Tänk vad bra om vi kunde göra ultraljud när vi ville😍

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: